Vier tips om tandenknarsen te beperken

Tandenknarsen, of in medische termen, bruxisme, is het knarsen klemmen van de tanden op een manier waarbij de boven- en ondertanden voortdurend tegen elkaar aan schuren. 

Komt bruxisme veel voor?



Bruxisme is een veel voorkomende aandoening, die bijna een op de drie mensen van alle leeftijden treft, van kindertijd tot volwassenheid. Kinderen maken meestal een tijdelijke fase van tandenknarsen door als gevolg van de snelle ontwikkeling van hun tanden en kaak, waarbij 20-30% 's nachts tandenknarst terwijl ze slapen, maar ze groeien er meestal overheen zodra ze de puberleeftijd bereiken.

Hoewel deze aandoening zich vooral 's nachts voordoet en slaapbruxisme wordt genoemd, kan onbewust tandenknarsen en -klemmen ook overdag voorkomen of bruxisme bij het ontwaken, zoals het wordt genoemd. Slaapbruxisme wordt beschouwd als een slaapgerelateerde bewegingsstoornis, die samen voorkomt met aandoeningen zoals slaapwandelen, slaapapneu en rustelozebenensyndroom. We zullen kijken naar de symptomen, oorzaken, en eenvoudige manieren om tandenknarsen mogelijk te genezen.

Vier tips om last van tandenknarsen te vermijden

Gebruik een bitje

Een veelgebruikte conventionele behandeling tegen tandenknarsen is een op maat gemaakte nacht-/mondbeschermer of bijtsplinter, die 's nachts wordt gedragen om het tandenknarsen te verminderen en uw tanden te beschermen tegen verdere schade.

Hoewel niet is bewezen dat nachtbeschermers het tandenknarsen volledig stoppen, is er wel een mogelijkheid dat ze enige feedback geven aan het centrale zenuwstelsel waardoor het tandenknarsen minder intens wordt. Een gebitsbeschermer wordt gemaakt bij de tandarts waar een afdruk van uw gebit wordt genomen zodat een perfecte pasvorm voor uw gebit wordt gemaakt.

Houd er rekening mee dat een gebitsbeschermer een andere functie heeft dan tanduitlijners en retainers. Door het tandenknarsen kunnen de uitlijners sneller verslijten, maar dat is misschien niet zo'n probleem, omdat er meestal toch om de paar weken een nieuwe set uitlijners wordt geplaatst.

Als u tandenknarst, maar erover denkt om uitlijners zoals een onzichtbare beugel te laten aanmeten, vraag dan uw tandarts naar de mogelijkheden.

Ontspan uw kaakspieren

In combinatie met gebitsbeschermers zijn massages effectief om de effecten van bruxisme te verlichten en mogelijk tandenknarsen te genezen als ze goed worden uitgevoerd. Er zijn een paar spieren die werken om de kaak te openen en te sluiten - namelijk de kauwspier, de temporalis, het mediale pterygoide en het laterale pterygoide.

Te strakke kaakspieren verhogen het tandenknarsen, dus het is goed om ze dagelijks te masseren om de spanning in uw kaakspieren op te heffen. Begin met het strekken van de kaak - open en sluit uw kaak volledig gedurende 10 herhalingen, open dan uw mond en beweeg uw kaak van links naar rechts gedurende nog eens 10 herhalingen.

Wrijf daarna met de kussentjes van uw vingers in een cirkelvormige beweging langs de zijkant van uw kaak, druk op de plekken met de strakke knopen en houd ze vast. Ga van de bovenste naar de onderste kaaklijn en blijf drukken op die punten.

Vochtige warmtetherapie kan ook worden toegepast door een vochtig warm kompres op de kaak te leggen, waarbij warmte wordt toegepast op de onderliggende spieren, die daardoor losser worden. Dit kan worden gedaan als een ritueel voor het slapen gaan om de intensiteit van het tandenknarsen 's nachts te helpen verminderen.

Als u overdag de neiging hebt om te knarsen en te klemmen, kunt u de gewoonte doorbreken door u ervan bewust te worden en vervolgens een bewuste inspanning te leveren om de triggers te herkennen en uw spieren te ontspannen.

Door uw tong te rollen tot het puntje het gehemelte raakt, kunt u bewust een ruimte tussen uw boven- en ondertanden bewaren om klemmen te voorkomen.

Vermijd 's nachts stress met een goed bedritueel

Het is belangrijk om een goed bedritueel te hebben om elke bron van zintuiglijke prikkeling voor het slapen gaan te vermijden. Enkele van de belangrijkste dingen die onze hersenen gemakkelijk stimuleren zijn de schermen op elektronische apparaten, dus het is raadzaam om het gebruik van televisies, computers en telefoons een tot twee uur voor het slapen gaan te stoppen.

Het nemen van een warme douche zou het lichaam ook in staat stellen om de spanning te verminderen: de overgang na het douchen van een hoge naar een lagere temperatuur zou in het lichaam vermoeidheid en lusteloosheid teweegbrengen, als gevolg van de afname van de metabolische activiteit.

Andere manieren om lichaam en geest te helpen ontspannen zijn diepe ademhalingsoefeningen of meditatie, en het opzetten van rustgevende muziek. Voor sommigen brengt het geluid van regen een omgeving van opperste kalmte teweeg, en zij voelen de spanning in hun lichaam wegsmelten.

Verminder uw stressniveau

Stress is zeker een van de belangrijkste redenen voor bruxisme en het is onvermijdelijk in het huidige mondiale klimaat. Hoewel het bijna onmogelijk is om iemand te laten stoppen met stressen, zijn er veel stressverminderende activiteiten zoals lichaamsbeweging, lezen, en meditatie die kunnen helpen om het te verlichten. Er bestaan specifieke online programma's om je stressniveau, en de impact op bruxisme, te beperken.

Na dit alles denk je misschien nog steeds dat je er geen controle over hebt, en voel je je overweldigd.

Het belangrijkste is dat u erkent en accepteert dat u stress niet volledig kunt elimineren, maar dat u werkt aan het beheersen en loslaten ervan. Net als bij lichamelijke gezondheid is een goede geestelijke gezondheid net zo belangrijk.

Wanneer professionele hulp zoeken

Natuurlijk zijn dit slechts enkele eenvoudige manieren om te proberen de symptomen te verlichten en tandenknarsen of bruxisme te genezen. De website cureteethgrinding.com/ houdt een overzicht bij van meer mogelijke remedies.

Als de aandoening aanhoudt, of als er tekenen van tand- en tandvleeserosie optreden, kunt u het beste professionele hulp zoeken. Afhankelijk van de oorzaak bezoek je hiervoor best een tandarts of gespecialiseerd kaakkinesitherapeut

Reacties

Populaire posts van deze blog

Kramp in je ooglid kan een verrassende oorzaak hebben...

Met deze apps leer je vlot een nieuwe taal

Plots pijn in de rug... help!