Drie gewoontes voor een goede nachtrust

Dieet, houding, ademhaling: dit zijn de drie sleutelwoorden die menige nacht kunnen veranderen. In feite zijn een paar trucjes soms al voldoende om weer een goede nachtrust te krijgen en zo de dag goed te beginnen. Laten we niet vergeten: we brengen ongeveer een derde van ons leven slapend door, als we de schapen niet tellen. Dus hier zijn onze drie tips om weer een goede nachtrust te krijgen. 

Kon ik maar opnieuw slapen zoals een klein kind...

3, 2, 1 ... Naar uw bed!


#1 Voedsel: pas op voor overdaad!

Ontbijt als een koning, lunch als een prins en diner als een bedelaar: heb je ooit van dit gezegde gehoord? Het wordt vaak te licht opgevat, maar het is eigenlijk heel waar: een lichte maaltijd is synoniem met een diepe slaap! Dit komt doordat een zware maaltijd voor het slapen gaan het maagdarmkanaal mobiliseert, dat, terwijl u schaapjes telt, verwikkeld is in een eindeloze strijd om de biefstuk met patat die u zojuist hebt gegeten te verteren. Daarom verdient het de voorkeur om licht te eten, de nadruk te leggen op vezels en eiwitten en zoete gerechten en gerechten die rijk zijn aan verzadigde vetten te beperken. Dus onthoud, bewaar het laatste stukje schuimtaart voor morgen!


#2 Positie: het ideaal is aan de zijkant

Zoals u misschien heeft gemerkt, slapen snurkers vaak op hun rug. En dat is niet toevallig: deze positie wordt niet aanbevolen om in te slapen. Enerzijds omdat het snurken in de hand werkt - de ontspannen spieren in de neusholte belemmeren de ademhaling - en anderzijds omdat het de wervelkolom belast. Daarom is het raadzaam om, als u van nature op uw rug slaapt, een kussentje onder uw knieën te leggen om uw hoofd, bekken en voeten op één lijn te brengen. De beste houding om aan te nemen is op uw zij: het vermindert de kans op snurken (en geeft uw buurman een goede nachtrust), terwijl de druk op de wervelkolom wordt verlicht en de spijsvertering wordt bevorderd. We zeggen het keer op keer: deze positie uitproberen is het aannemen!


# 3 Ademhaling: je bent het vergeten, niet wij!

Ja, dat klopt, ademhaling speelt eigenlijk een grote rol in de kwaliteit van je slaap. Als u door uw mond ademt, hebt u waarschijnlijk al een paar dingen gemerkt die uw slaap kunnen beïnvloeden: een droge mond waardoor u midden in de nacht moet opstaan om een glas water te halen, een snurkende mond en in het ergste geval een ontsteking van de slijmvliezen. Zonder zo ver te gaan, is het ideaal om door de neus te ademen, simpelweg omdat de lucht die door de neus wordt ingeademd eerst op lichaamstemperatuur wordt gebracht voordat het de luchtwegen binnenkomt, waardoor het gemakkelijker is om in slaap te vallen. Als u niet weet hoe u door uw neus moet gaan ademen, bestaan er hulpmiddelen zoals mondstukjes en neusverwijders om de neusademhaling te verbeteren.

Zoals u ziet, kan slaap op veel verschillende manieren worden verkregen, van lichaamshouding tot dieet tot ademhaling: goede gewoonten zijn de sleutel! Indien u echter lijdt aan acute slaapstoornissen, is het raadzaam uw arts of apotheker in te lichten, die u zal begeleiden naar een geschikte methode. Ook kunt u, als uw snurken uw slaap verstoort, een snurktest doen om de oorzaken en mogelijke remedies voor uw snurken te achterhalen. Snurkers, slapers, slapers: haal je kussens!


Artikel geschreven in samenwerking met Dr. Hannes Wakonig, European Sleep Health Society

Reacties

Populaire posts van deze blog

Zes tips + bonustip tegen verkramping van het ooglid

Kramp in je ooglid kan een verrassende oorzaak hebben...

De voordelen van een standing desk