De voordelen van een standing desk

We zitten allemaal veel te veel en bewegen veel te weinig. Dat is de belangrijkste conclusie van recente studies naar de gevolgen van een slecht leefpatroon op onze gezondheid. Teveel zitten begint al op ons werk en gaat verder tijdens onze vrije uren. Computeren, lezen, televisie kijken... We doen het vaak al zittend. Wat zijn de gevolgen van een zittend bestaan en wat kunnen we er zelf aan doen?

Zitten is ongezond

Te weinig bewegen is de grootste vijand van onze gezondheid. Er werd al veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en de resultaten wijzen allemaal in dezelfde richting. Te weinig bewegen is even ongezond als roken. Je moet nu niet onmiddellijk gaan trainen zoals een topsporter. Dagelijks een half uurtje wandelen, joggen, fietsen of zwemmen op je eigen tempo volstaat. Kun je meer aan en valt het in je smaak, dan kun je je inspanningen nog altijd opvoeren.

Teveel zitten is niet gezond


De nadelen van teveel zitten

De resultaten van alle onderzoeken naar de gevolgen van een gebrek aan beweging liegen er niet om. De belangrijkste gezondheidsnadelen zijn:

  • Ongezond buikvet
  • Overgewicht
  • Aderverkalking
  • Levensgevaarlijke hart- en vaatziekten
  • Teveel slechte LDL en te weinig gezonde HDL-cholesterol
  • Verstoorde hormonen
  • Hoge bloeddruk
  • Diabetes
  • Depressie en burn-out
  • Veel voorkomende en agressieve soorten kanker zoals borst-, maag-, dikke darm- en prostaatkanker

Standing desk

De resultaten van al deze onderzoeken vormden de basis van de standing desk en andere hulpmiddelen. Die middelen bestonden al maar waren vaak onpraktisch, onesthetisch en bovendien erg duur. Deze standing desks willen daaraan verhelpen. Ze zijn best vergelijkbaar met de houten lessenaars van vroeger en kunnen aangepast worden aan ieders lichaamslengte. Ze zijn bovendien betaalbaar en mogen best gezien worden.

Een type standing desk

De voordelen

Teveel zitten is dus ongezond dat zal niemand ontkennen. Met de jongste uitvoering van de standing desk:

  • Je leeft langer: een onderzoek van The New York Times Magazine bracht aan het licht dat het sterftecijfer van diegenen die dagelijks drie uur minder zitten gemiddeld 40% lager ligt
  • Rugpijnpreventie: teveel zitten is een belangrijke oorzaak van rugpijn. Door meer staand te werken doe je aan rugpijnpreventie
  • Val je gemakkelijker af en verlies je meer vet: hoe meer je beweegt hoe meer energie je verbruikt en calorieën je verbrandt
  • Ben je productiever

Regelmatig afwisselen

Tip: het is niet de bedoeling om voortaan full time al staande te werken. Deskundigen ter zake raden aan om afwisselend te werken. Dat zorgt voor een betere werkhouding en minder rugpijn.

Wees creatief met die stoel :-)


Reacties

Populaire posts van deze blog

Zes tips + bonustip tegen verkramping van het ooglid

Kramp in je ooglid kan een verrassende oorzaak hebben...

Met deze apps leer je vlot een nieuwe taal