Posts

Drie gewoontes voor een goede nachtrust

Afbeelding
Dieet, houding, ademhaling: dit zijn de drie sleutelwoorden die menige nacht kunnen veranderen. In feite zijn een paar trucjes soms al voldoende om weer een goede nachtrust te krijgen en zo de dag goed te beginnen. Laten we niet vergeten: we brengen ongeveer een derde van ons leven slapend door, als we de schapen niet tellen. Dus hier zijn onze drie tips om weer een goede nachtrust te krijgen.  Kon ik maar opnieuw slapen zoals een klein kind... 3, 2, 1 ... Naar uw bed! #1 Voedsel: pas op voor overdaad! Ontbijt als een koning, lunch als een prins en diner als een bedelaar: heb je ooit van dit gezegde gehoord? Het wordt vaak te licht opgevat, maar het is eigenlijk heel waar: een lichte maaltijd is synoniem met een diepe slaap! Dit komt doordat een zware maaltijd voor het slapen gaan het maagdarmkanaal mobiliseert, dat, terwijl u schaapjes telt, verwikkeld is in een eindeloze strijd om de biefstuk met patat die u zojuist hebt gegeten te verteren. Daarom verdient het de voorkeur om licht t

Tem deze barbaarse huidziekte

Afbeelding
Hoewel er tientallen huidziekten bestaan, is er één vrij goed bekend, hoewel niet noodzakelijk wijdverbreid (2 tot 5% van de bevolking wordt erdoor getroffen): seborrheïsche dermatitis . Hoewel goedaardig, kan deze huidziekte echt ongemak veroorzaken voor de getroffenen.  Wat is seborrheïsche dermatitis en hoe kan deze huidinfectie worden bestreden? Seborroïsche dermatitis Achter deze barbaarse naam gaat een microscopische schimmel schuil die een huidziekte veroorzaakt. Het wordt door wetenschappers ook Malassezia genoemd en werkt in de aanwezigheid van talgklieren en talg. Het lijkt op een neefje van eczeem, en kan zowel bij volwassenen als bij kinderen voorkomen (bekend als wiegje). Deze infectie komt voor op plaatsen van het lichaam met actieve talgklieren, zoals de neusvleugels, de hoofdhuid (die talg aanmaakt), enz. De symptomen van dermatitis Seborroïsch eczeem manifesteert zich in vlekken die op verschillende delen van het lichaam groeien. U kunt uitbraken krijgen in het gezicht

Onfrisse adem? Reinig je tong!

Afbeelding
Uit vele onderzoeken, over de ganse wereld, blijkt dat mondhygiëne zeer belangrijk wordt gevonden. Een frisse, niet ruikende adem... Dat vindt iedereen belangrijk. Het belang van poetsen is een boodschap die van jongs af aan wordt herhaald, zelfs op school. Een van de grote leemten in deze leer is ... het schoonmaken van je tong. Het belang van het reinigen van de tong De tong is vaak een nest van ziektekiemen, maar wordt door de bevolking zelden gewassen. Bacteriën gedijen er goed en een slechte adem kan het gevolg zijn van een tong die gekoloniseerd is door deze binnendringende huisgenoten. Om te weten of uw tong gewassen moet worden, kunt u afgaan op de kleur ervan. Als u een licht (wit/gelig) laagje op de bovenkant van uw tong ziet, moet je je  tong schrapen om het vuil kwijt te raken. Je mond reinigen - hoe begin je eraan? Een van de doeltreffendste manieren om uw tong schoon te maken, is natuurlijk het gebruik van een tongschraper . U moet niet met uw vingernagels over uw tong kr

Waarom je zaterdag en zondag 2 uur meer zou moeten slapen

Afbeelding
Volgens een Koreaanse studie die onlangs in het tijdschrift Sleep Medicine is gepubliceerd, zou één tot twee uur meer slapen in het weekend de gezondheid ten goede komen . Dit zou het risico op depressie verminderen. Goede nachtrust is essentieel Het is algemeen bekend dat een goede nachtrust essentieel is voor een goede gezondheid. Het beïnvloedt namelijk onze gezelligheid, onze cognitieve vermogens en onze gezondheid, zowel geestelijk als lichamelijk. In het Westen slapen we echter steeds minder: de tijd die we in bed doorbrengen is in 25 jaar tijd met 18 minuten gedaald, aldus de studie. De gemiddelde slaaptijd in het Westen is daardoor gedaald tot onder de zeven uur, in plaats van de aanbevolen acht à negen uur. Ten gevolge van gezins- en beroepsverplichtingen hebben wij aan het eind van de week immers al snel een slaapschuld van enkele uren. Dus we maken het goed in het weekend. Een gewoonte die heilzaam zou zijn volgens een studie die in 2021 is gepubliceerd door het medische tij

Zes tips + bonustip tegen verkramping van het ooglid

Afbeelding
Ik schreef daarnet een artikeltje over de oorzaken van  Ooglidkramp . In het onderzoeken van het artikel kwam ik op een aantal TIPS uit. Iedereen houdt van tips. Daarom geef ik je hier mijn zes tips tegen krampen in je ooglid . Dit is wat je zelf kunt doen om verkrampingen van het ooglid te verminderen: Neem supplementen magnesium Gebrek aan bepaalde voedingsstoffen, zoals magnesium, kan de oorzaak zijn van een trillend ooglid. Neem daarom magnesium bij. Neem minder medicatie Sommige medicijnen kunnen spiertrekkingen/spasmen veroorzaken. Dit zijn voornamelijk stimulerende middelen zoals antipsychotica of medicatie bij OCS of ADHD. Verminder het gebruik van deze medicatie. Probeer minder achter je computer te zitten Van de hele dag achter een computer zitten en op je telefoon kijken worden ogen vermoeid. De oogspieren raken dan overbelast. Denk eraan om regelmatig pauzes te nemen en bijvoorbeeld een rondje te lopen. Slaap voldoende Neem voldoende rust en ga op tijd naar bed. Geef je oge

Kramp in je ooglid kan een verrassende oorzaak hebben...

Afbeelding
 Kramp in je ooglid?  De oplossing ligt vaak in een onverwachte hoek. Oorzaken Kramp in een ooglid kan erg storend en vervelend zijn. Maar waar worden die spasmen nou door veroorzaakt? De belangrijkste oorzaken voor kramp in het ooglid zijn heel divers. Ik som een aantal belangrijke oorzaken hieronder op: Stress Cafeïne Vermoeide ogen Medicatie Vermoeidheid Magnesiumtekort Medische term:  Blefarospasme Ooglidkramp wordt medisch met de term "Blefarospasme" aangeduid, en is ook wel bekend als “BEB” of “Benign Essential Blepharospasm”. Het is een aandoening waarbij de oogleden krachtig sluiten of willekeurige spierspasmen vertonen. Deze aandoening of vorm van dystonie kenmerkt zich door ongebruikelijke bewegingen. Dystonie is een neurologische bewegingsstoornis waarbij onwillekeurige spiersamentrekkingen worden veroorzaakt. Hierdoor kunnen verdraaiingen, verwringingen en vervorming ontstaan van lichaamsdelen. BEB komt twee keer zo vaak voor bij vrouwen als bij mannen. Is Botox

De voordelen van een standing desk

Afbeelding
We zitten allemaal veel te veel en bewegen veel te weinig. Dat is de belangrijkste conclusie van recente studies naar de gevolgen van een slecht leefpatroon op onze gezondheid. Teveel zitten begint al op ons werk en gaat verder tijdens onze vrije uren. Computeren, lezen, televisie kijken... We doen het vaak al zittend. Wat zijn de gevolgen van een zittend bestaan en wat kunnen we er zelf aan doen? Zitten is ongezond Te weinig bewegen is de grootste vijand van onze gezondheid. Er werd al veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan en de resultaten wijzen allemaal in dezelfde richting. Te weinig bewegen is even ongezond als roken. Je moet nu niet onmiddellijk gaan trainen zoals een topsporter. Dagelijks een half uurtje wandelen, joggen, fietsen of zwemmen op je eigen tempo volstaat. Kun je meer aan en valt het in je smaak, dan kun je je inspanningen nog altijd opvoeren. Teveel zitten is niet gezond De nadelen van teveel zitten De resultaten van alle onderzoeken naar de gevolgen van een g